sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Pohjois-Haagan ostarista Ganesin aukio?

Liikenneryhmä järjesti lokakuussa 2012 tapaamisen Pohjois-Haagan ostarin toimijoiden kesken. Paikalla olivat edustettuina Työväenopisto, Alepa sekä isännöitsijä. Lisäksi pari liikenneryhmäläistä sekä liikenneryhmää avustanut konsultti. Tapaaminen oli varsin hedelmällinen ja poiki idean muun muassa ostarin pikkujouluista.





Ostarin tilanne on surkea

Ostoskeskuksen kiinteistö on vuosien varrella rapistunut ja viihtyisyyttä lisäävät elementit, kuten penkit, istutukset ja suihkulähde, on poistettu. Ostoskeskuksen yritykset ovat yksipuolistuneet siten, että varsinkin ravintolatoiminta on lisääntynyt muiden palveluiden kustannuksella. Ravintoloiden humalaiset asiakkaat käyttäytyvät välillä häiritsevästi ja karkottavat muita asiakkaita. Ostari koetaan turvattomaksi.

Näyttelijäntien varressa on jo vuosia olllut mutakaistale.
Toinen ongelma on luvaton jakelu- ja lastausliikenne sekä ostarin aukiolla että ostarin viereisellä jalkakäytävällä ja pyörätiellä. Myös Alepan ja R-kioskin asiakapysäköinti on ongelmallinen, koska niiden ovien läheisyydessä ei ole varsinaisesti asiontiin tarkoitettuja autopaikkoja lainkaan, vaan pysäköintipaikat ovat ostarin eteläpuolella Ida Aalbergin tien varressa. Virallista pysäköintialuetta ei kuitenkaan haluta käyttää vaan monet asiakkaat pysäköivät autonta laittomasti invapaikoilla sekä jalkakäytävän alueella.



Kuka valvoo ostarin ja asukkaiden etua?

Tällaiset vanhat esikaupunkikeskukset kilpailevat nykyaikaisten kauppakeskusten ja automarkettien kanssa. Prisma ja sen ympärille rakentuva Kannelmäen kauppakeskus vievät palveluja vanhoista lähipalvelukeskuksista. Tätä aihetta liikeneryhmä on aiemmin käsitellyt Thalian aukion osalta.

Siinä missä nykyaikaisia kauppakeskuksia johdetaan ja kehitetään systemaattisesti, vanhoista esikaupunkikeskuksista puuttuu yhteinen intressi ja sen edistäminen tyystin. Tämä pätee sekä Thalian aukioon että ostariin.

Pohjois-Haagan ostoskeskusta hallinnoi kiinteistöyhtiö, jonka edustajana toimii isännöitsijä. Kiinteistöyhtiössä on 20 osakasta. Osa ostoskeskuksessa toimivista yrittäjistä on vuokralla. Ostoskeskuksen yrittäjillä ei ole toimivaa kauppiasyhdistystä tai muuta yhteiseen toimintaan tai edunvalvontaan tähtäävää verkostoa. Tähän mennessä kukin yrittäjä on esittänyt näkemyksiään isännöitsijän suuntaan yksinään. Myöskään yhteistä markkinointia ei harrasteta. Ei ostari voi tällä mitenkään kilpailla nykyaikaisia kauppakeskuksia vastaan!

Yhteistyön organisointi on ostarin kehittämisen edellytys. Tämän synnyttämisessä asukkaiden eli asiakkaiden äänellä ja aloitteella on merkitystä. Yhteistyöllä pitää kuitenkin olla joku koordinaattori ja vielä on epäselvää mikä taho tämä voisi olla. Lisäksi yhteistyölle tarvitaan foorumi. Ensimmäinen askel voisi olla sähköpostilistan kokoaminen ja nettisivut.

Paljon kehittämisideoita

Tapaamisessa nostettiin esiin useita ideoita ostarin kehittämiseksi. Isännöitsijä kertoi voivansa viedä ajatuksia eteenpäin kiinteistöyhtiön hallitukselle. Seuraavassa on lyhyesti listattu esille tulleita ajatuksia.
  • Huonokuntoinen asfaltti voitaisin korvata kauniimmalla päällysteellä.
  • Parkkipaikkatilannetta voisi selvittää ja opastaa asiakkaita pysäköintipaikalle.
  • Näyttelijäntien varressa olevan mutaisen alueen tilalle voitaisiin rakentaa kadunvarsiautopaikkoja asiointiin tai lastausalue.
  • Nurmialuetta ympäröiviä puuaitoja pidettiin epäesteettisinä ja niitä toivottiin poistettavaksi tai korvattavaksi esim. pensasaidoilla.
  • Pyöräpysäköintiin toivottiin parannusta (paremmat telineet runkolukitusmahdollisuudella).
  • Toivottiin penkkejä ja kauniita istutuksia. Ne voisivat tulla esimerkiksi nykyisen aidatun nurmialueen tilalle.
  • Valaistusta pitäisi parantaa.
  • Pohdittiin, voisiko ostarin ulkotilojen suunnittelun teettää esimerkiksi arkkitehtiopiskelijoiden harjoitustyönä.
  • Talvihoitoa pitäisi parantaa.
  • Toivottiin aukiolle toritoimintaa.
  • Pohditiin, voisiko ostarin näyteikkunoihin (erityisesti postin lajittelukeskuksen harmaisiin ikkunoihin mutta myös Alepan ikkunoihin) järjestää vaihtuvia näyttelyjä esimerkiksi Pohjois-Haagan historiasta tai työväenopiston opiskelijoiden töistä.
  • Mietittiin, voisiko ostarille saada SmartPosti-pakettiautomaatin esimerkiksi Alepan tiloihin.
  • Ostarille toivottiin tapahtumia sekä yhteismarkkinointia. Ensimmäisenä tapahtumana ideoitiin pikkujouluja.

Pikkujoulut!

Isännöitsijä ehdotti, että ostarille voitaisiin hankkia joulukuusi valoineen. Muilla hänen isännöimillään ostareilla on tällainen käytäntö. Hän lupasi hankkia kuusen ostarille täksi jouluksi.

Joulukuusi kirvoitti puolestaan idean pikkujouluista ja ne päätettiin pitää 30.11.2012 klo 17.00 alkaen. Ohjelmassa on ainakin joulukuusen valojen sytytys ja joululauluja työväenopiston vetäminä. Lisäksi pikkujouluissa kerätään asukkaiden mielipiteitä ostarin kehittämisestä.

Ganesin aukio?

Marraskuussa liikenneryhmä pohti, että mitäs jos aukiolle keksittäisiin joku hyvä nimi. Ostari ei ole nimenä kauheasti mieltä kohottava. Mitäs jos aukion nimeäsi ostarilla aikoinaan uransa aloittaneen Hurriganesin mukaan Ganesin aukioksi? Siitä voisi saada yllättävää puhtia aukion profiloitumiseen. Onhan meillä Martinlaaksossa Häkkisen aukiokin...



3 kommenttia:

  1. Todellakin umpeen teipatut ikkunat ovat äärinmäisen rumia, ja lisäksi todella vanhanaikaisia. Voisiko Alepa ja jakelukeskus elää ajassa ja näyttää rohkeasti sisätilansa ohikulkeville. Tietenkin jokin valokuvanäyttely tms. olisi todella kiva. Ja sekin voisi olla vain ripustettuna siimoilla kollaasimaisesti esim yhteen ikkunaan silti sisätilat niiden välistä näkyen. Ja mitä tulee Alepan kaltereihin, kyllä niitäkin voi korvata kauniimmilla vaihtoehdoilla. Takaisin kaunis 50-luku.

    Tukholmassa (missä vierailen jopa liian usein) on umpeen teipatut sukupuuttoon kuolevainen laji, eli edustavat todellakin mennyttä ajattelua. Kaiken juntein tyyli on ehdottomasti he-vi osaston edustan teippaus suurilla he-vi kuvilla. Miksi itse osasto iloisineen ostajineen ei voisi näkyä? Kylmähyllyjen taustat (mitä nyt on osittain Alepan ikkunoiden takana) ovat vain suunnittelu kysymys: mihin sijoittaa, jotta läpinäkyvät hyllyt ja tuotteet voisivat olla ikkunoiden edessä. Tai mielummin jopa hyllyttömät.

    Toinen ihmetys on oluen/siiderin/lonkeron kylmennys ja sen myynti: Mieletön energiahukka ja julkijuopottelu on kielletty. Vähenisikö puistojuopottelu ylipäänsä, jos kylmien alkoholijuomien myynti kiellettäisiin, tai kaupan eettiset arvot muuttaisivat käytäntöjä? Eihän Alkokaan myy jäässä olevia Kossuja.

    Vielä muutama linkki Tukholman avoimiin näyteikkunoihin:

    Sikäläinen Ica: http://www.esplanadia.se/bilder.php?level=picture&id=126

    .. ja Nytorget: http://goo.gl/maps/CSV2c (hyllytkään eivät estä avoimia ikkunoita)

    ...ja Bring: http://goo.gl/maps/DkCEv (Bring haluaa näyttää kyökkinsä, jakelufillarinsa ja iloiset työntekijänsä. P-Haagan ostarin Itellan työntekijät ovat usein edustettuna vain tupakka suussa, ja se positiivinen toiminta jääkin sitten näkemättä. Juorut ja voimasanat ovat kylläkin edustettuna).

    -jari

    ps. hyvä ja aiheellinen blogi, kiitos siitä.

    VastaaPoista
  2. Turhia oli haaveet kaunistuneesta Alepasta. Uudet teipit on jo ikkunoissa ja nyt mennään -90-luvun tyylillä. Kaikki ummessa, mutta "vähän trendikkäämmin". Pah.

    Kiertojärjestys päinvastaiseksi ja "teipittömien" ikkunoiden kohdalle he-vi, avoimia hyllyjä kekseille, leiville yms kuivatuotteille. Paistopiste ulkoa nähtäväksi, kuin mini leipomoksi..

    No ehkä seuraava remontti tuo pienen tuulahduksen nykyajasta?

    -jari

    VastaaPoista
  3. Ostarille tulee Alepan eteiseen SmartPosti-pakettiautomaatti viikon sisällä! Tämä on hyvä parannus postipalveluihin. Selvästi asukastoiminta alkaa tuottaa tulosta. Karmea kuralätäkkö ja hujan hajan parkkeeraus R-kioskin kulmalta pitäisi vielä saada kuntoon. Alepassakin näyttäisi asiakasmäärä kasvaneen. Oikein hyvä, että ostarille tulee toimintaa, mutta se ei saa johtaa liikennekaaokseen.

    VastaaPoista