Liikenneryhmä kävi tapaamassa alueemme kunnossapidosta vastaavia
henkilöitä rakennusvirastosta (Tommi Juntunen) ja Starasta (Tero
Leikas).
Lisäksi olemme jättäneet kaupungille ehdotuksen
viittojen lisäämisestä "oranssin reitin" varrelle (Ida Aalbergin puisto,
Runar Schildtin puisto, Pohjois-Haagan asema). Voit tutustua viitoitusehdotukseemme täällä: Ehdotukset_viitoitus_oranssi reitti.pdf
Kunkin
pisteen osalta on todettu, mitä viittoja paikalla on nyt, mitä KSV:n
kevyen liikenteen viitoitussuunnitelmassa on sekä lopuksi liikenneryhmän
ehdotus. Katsotaan, saammeko viitat paikoilleen jossain vaiheessa.
Kunnossapitovastaavia
kävimme tapaamassa 31.1.2012. Tapaaminen oli todella hyödyllinen ja
saimme kuulla paljon olennaista tietoa talvikunnossapidon ongelmista.
Runar
Schildtin puistokäytävän - kuten myös muiden puistokäytävien -
talvikunnossapito ei ole todellakaan prioriteettilistalla kovin
kärjessä. Ongelma kävelyn ja pyöräilyn näkökulmasta on se, että
talvikunnossapitoluokitus perustuu autoteiden tieluokkaan: ensimmäisenä
aurataan keskeisimpien autoteiden varrella olevat kevyen liikenteen
väylät (Pohjois-Haagan tapauksessa mm. Eliel Saarisen tien varsi,
Näyttelijäntien varsi ja Kaupintien varsi). Kävelyn ja pyöräilyn
reittejä ei katsota kokonaisuutena, vaan jos reitti muodostuu eri luokan
kaduista ja puistokäytävistä, myös talvikunnossapito reitillä
vaihtelee. Tämä ongelma ei ratkea kunnolla, ennen kuin kaupunki miettii
talvikunnossapitoluokituksen kokonaan uudella tavalla kävely- ja
pyöräilyreittien osalta. Tärkeitä työmatkaliikenteen kävely- ja
pyöräilyreittejä kun voi olla myös muualla kuin isojen autoteiden
varsilla, kuten on juuri meidän Runar Schildtin puiston kanssa!
Keskeinen
ongelma on myös resurssien puute. Jos haluamme, että esim. Runar
Schildtin puistokäytävän kunnossapitoa parannetaan, niin olisi hyvä, jos
me asukkaat voisimme ehdottaa, missä voitaisiin kunnossapidon tasoa
heikentää. Onko jossain teidän mielestänne tarpeisiin nähden "liian"
hyvää kunnossapitoa, josta voitaisiin tinkiä esim. Runar Schidtin
puiston hyväksi?
Lassilasta radanvarren pyörätielle johtava polku
ei kuulemma ole nykyisellään rakennettu sellaiseksi, että sitä voisi
pitää kunnossa talvella. Lisäksi siellä risteilee latuverkosto, ja
asiasta pitää neuvotella Liikuntaviraston kanssa, jos halutaan, että
reitti aurataan ja hiekoitetaan. Liikenneryhmä on ehdottanut, että tuo
reittipätkä asfaltoitaisiin ja rakennetaisiin kuntoon, jotta reitti
Lassilasta radanvarren pyörätielle olisi selkeä. Silloin varmaan myös
talvikunnossapito tulisi kyseeseen. Mutta joka tapauksessa asiassa
täytyy neuvotella Liikuntaviraston kanssa, miten ladut sitten linjataan.
Nyt
talvireitti Lassilasta keskuspuistoon kulkee Aino Ackten puiston läpi
ja Rhodopuiston ohitse Metsäläntielle. Mitä mieltä olette? Kumpi olisi
tärkempää pitää talvella kunnossa: edellä mainittu vai radanvarren
reitti?
Taas kerran täytyy tehdä valintoja, jos resursseja ei ole lisää
saatavilla: minkä reitin kunnossapidosta voisi luopua, jos reitti
radanvarren pyörätielle pidetään kunnossa?
Liikuntaviraston
ylläpitämät virkistysreitit (Pirkkolassa, Keskuspuistossa) ovat mm.
todella hyvin kunnossapidettyjä. Onko siellä joillakin reiteillä jopa
tarpeisiin nähden liian hyvää hoitoa? Voitaisiinko Liikuntavirastolta
siirtää talvikunnossapitoresursseja Rakennnusvirastolle
työmatkaliikenteen puistoreiteille? Vai pitäisikö siirtää jotkin
puistoreitit (Runar Schildt, radanvarren pyörätie) Liikuntaviraston
vastuulle?
Tässä muuten linkki talvikunnossapitoluokitukseen, josta selviää talvikunnossapidettävät väylät.
Resurssit
tosiaan sanelevat sen, kuinka paljon voidaan tehdä. Sen vuoksi on
päädytty siihen, että monilla kaduilla aurataan ja hoidetaan vain
toisella puolella oleva kevyen liikenteen väylä tai jalkakäytävä. Toinen
puoli jätetään tarkoituksella lumitilaksi. Jatkossa on suunnitteilla
vahvistaa tämä käytäntö ja tehdä sitä varten ihan suunnitelma ja jopa
tiedottaa maastossa, mitä reittejä ei tulla talvikunnossapitämään.
Pyörätiemerkkejä huputetaan talveksi tai muutetaan jalkakäytäviä
talveksi yhdistetyiksi kävely- ja pyöräteiksi. Minusta tämä on ihan
hyväksyttävä käytäntö, jos siitä todella viestitään ja kerrotaan, miksi
näin toimitaan ja se tehdään suunnitelmallisesti.
Liikenneryhmän
ajatuksena on ollut, että kaikki tunnistetut kävelyn ja pyöräilyn
pääreitit olisi hyvä olla talvikunnossapidettäviä. Resursseista johtuen
se voi kuitenkin olla vaikeaa. Esimerkiksi "punainen reitti" (ks.reittiehdotukset, versio 02/2012)
on pohjoispäässä hyvin mutkitteleva ja mäkinen eikä ole helppo pitää
talvella kunnossa. Se edellyttäisi, että puistokäytävä rakennettaisiin
ja linjattaisiin osittain uusiksi. Siellä myös kulkee latu, ja
ilmeisesti on vaikeaa pitää hiekoitettua väylää ladun vieressä, tai
sitten käytävän pitäisi olla tarpeeksi leveä, mitä punainen reitti ei
nyt ole.
Tuli myös esiin, että kaivutyön aikana kaivutyön
suorittaja on vastuussa kyseisen kadunpätkän talvikunnossapidosta.
Kaivutyön tekijöiden tiedot pitäisi näkyä maastossa kaivutyön kohdalla.
Tässähän on ollut Näyttelijäntien kevyen liikenteen väylällä ongelma,
kun siellä on ollut monta kaivuuaukkoa ja kukaan ei ole aurannut väylää.
Rohkaisemme siis asukkaita valittamaan epäkohdista rakennusvirastoon ja
vaatimaan kaivutyön suorittajia täyttämään velvollisuutensa. Rakennusvirastossa asiassa voi olla yhteydessä Timo Korhoseen, jos
kaivutyön suorittaja ei käy ilmi mistään.
Rohkaisemme myös asukkaita käyttämään autojen omistajille tarkoitettua tekstiviestipalvelua,
jossa ilmoitetaan asuntokatujen aurauksen ajonkohdista, jotta auton voi
siirtää aurauksen ajaksi pois. Asuntokatujen auraus on kiinni siitä,
kuinka hyvin autot saadaa aurauksen ajaksi pois alta."Kesäautot" voisi
myös siirtää talveksi autohotelliin Tattarisuolle. Sillä tekisi suuren palvelun naapureilleen.
Kysyimme
myös, mistä johtuu, että kaupunki on nykyään vastuussa asuntokatujen
jalkakäytävien aurauksesta. Taustalla on ilmeisesti pyrkimys
tasa-arvoon: kaikki kaupunkilaiset maksavat saman verran
talvikunnossapidosta. Aiemmin kun esimerkiksi omakotialueella
jalkakäytävän kunnossapidosta maksoivat vain ne kiinteistöt, joiden
puolella jalkakäytävä sijaitsi. Kunnossapitäjämme eivät kuitenkaan
itsekään pidä nykyistä järjestelmää hyvänä.
Itse olen sitä mieltä,
että asuntokatujen jalkakäytävien aurausvastuu olisi parempi olla
kiinteistöillä, mutta olisi hyvä jos kiinteistöt voisivat toimia
yhteistyössä. Voitaisiin muodostaa luontevia kokonaisuuksia, jotka
yhdessä tilaisivat talvikunnossapidon. Kiinteistöt muodostaisivat jonkin
yhteisen elimen, joka sitten vastaisi urakan hankinnasta ja kustannukset
jaettaisiin. Luonteva kokonaisuus voisi olla esimerkiksi yhden kadun
varrella olevat kiinteistöt. Tai sitten hieman laajempi alue kuten
esimerkiksi Poutuntien, Krankantien, Simsiönkujan, Santavuorentien ja
Huovitien muodostama alue. Kun kerran nykyään sama kiinteistöyhtiö
saattaa hoitaa useamman kiinteistön samalla alueella ja käy auraamassa
pihat, niin miksei sitten matkan varrella myös jalkakäytävät?
Asia
vaan on niin, että parempaa laatua ei voi saada, ellei siitä myös maksa
enemmän. Kehotankin kaikkia selvittämään, kuinka paljon taloyhtiönne
maksaa kaupungille jalkakäytävien hoidosta.
Täältä löytyy tieto, miten tuo hoitomaksu lasketaan.
Sen avulla voi päätellä jotain. Siellä on esimerkkinä mainittu
omakotitalon maksu, joka on vuodessa 70 €. Se tuntuu kyllä todella
alhaiselta! Hyvä, jos sillä maksaa yhden tunnin työn. Meidän 20 asunnon taloyhtiömme maksaa 279,52 €/vuosi (HKR:n kunnossapitomaksu).
Meidän täytyy
suhteuttaa vaatimukset korvaukseen, jonka palvelusta maksamme.
Tuollainen alueellinen kunnossapitovastuu mahdollistaisi sen,
että saisimme itse päättää, millaista palvelua haluamme ja kuinka paljon
siitä maksamme.
Tasa-arvosta voisi vielä todeta sen, että ei tämä
nykyinen systeemikään tasa-arvoinen ole: ne jotka sattuvat asumaan
korkealle luokitellun kadun varressa saavat samaan hintaan parempaa
palvelua kuin ne, jotka asuvat alemman hoitoluokan katujen varsilla.
Kyllä tuo hoitomaksu pitäisi olla porrastettu vähintään kadun
hoitoluokan mukaan.
Lisää informaatiota talvikunnossapidosta Rakennusviraston Lumi-palautteen sivuilta.
Terveisin Johanna Taskinen, liikenneryhmän vetäjä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti