tiistai 7. elokuuta 2012

Pohjois-Haagan elävöittämisestä ja liiketiloista

Liikenneryhmä järjestää Pohjois-Haagan palveluntarjoajille keskustelutilaisuuden "Lähipalvelulut osana viihtyisää elinympäristöä"  Pohjois-Haagan yhteiskoululla 15.8. klo 17.30. Kävin elokuun alussa jakamassa kutsuja suurimmalle osalle palveluista ja tuli käytyä muutamia hyviä keskusteluja. Kokosin tähän kirjoitukseen keskusteluissa esiin tulleita ideoita. Kommentoikaa ihmeessä ja jatkakaa ideointia täällä! Mutta yrittäjät ja palveluntarjoajat ovat lämpimästi tervetulleita myös tilaisuuteen 15.8.!

Thalian aukion kirjakauppiaan, kukkakauppiaan ja vaatekauppiaan kanssa juttelin pitkään ja päivittelimme mm. huonoa talvikunnossapitoa, kun se on nykyään kaupungin (rakennusviraston) vastuulla. Kun kunnossapito oli aikaisemmin kiinteistön vastuulla, se hoitui paljon paremmin. Mietimme olisiko mitenkään mahdollista neuvotella kaupungin kanssa, että kunnossapitovastuu siirtyisi uudestaan kiinteistölle?

Pohdimme myös jouluvalaistusta. Kirjakauppias kertoi, että oli miettinyt sitä jossain vaiheessa, mutta se olisi tullut liian kalliiksi. Olisi kiva ryhtyä miettimään aukion liikkeiden, taloyhtiön ja kaupungin kanssa, miten saisimme järjestettyä jouluvalaistuksen Thalian aukiolle. Voisi kaupunki tukea tällaista esikaupunkien elävöittämistoimenpidettä jollain tavalla?

Muutenkin Thalian aukion nurkkaan voisi lisätä ainakin yhden lyhtypylvään. Lisäksi valaisimet voitaisiin uuusia miellyttävämmiksi. Tästä voisi neuvotella Helsingin Energian kanssa, joka vastaa katuvalaistuksesta.

Olisiko mahdollista saada Thalian aukion reunalle taulu, jossa on aukion liikkeiden mainoskyltit? Vielä parempi olisi, jos taulu olisi Eliel Saarisen tien kiertoliittymässä, jotta ihmiset tietäisivät, että nurkan takana on miellyttävä palvelukeskittymä. Jos Thalian aukiolle saataisiin erottuvat valaisimet, niin nämä valaisimet voitaisiin asentaa jo kiertoliittymästä lähtien.

Vastaavanlaiset taulut ja erottuvilla valaisimilla johdattelu voitaisiin toki toteuttaa myös muissa alueen keskuksissa, ostarilla ja asemalla.

Thalian aukiolle pitäisi asentaa pyörätelineitä. Kapeille jalkakäytäville ei mahdu, mutta voisiko yhden parkkiruudun varata pyörille?

Itse olen paljon pohtinut, että koko Thalian aukio voitaisiin rakentaa niin sanotuksi jaetuksi tilaksi, eli siellä ei olisi erikseen jalkakäytäviä ja autoteitä, vaan aukio rakennettaisiin siten, että siitä kävisi ilmi, että siellä kuljetaan jalankulkijoiden ehdoilla, mutta silti siellä saisi ajaa ja pysäköidä entiseen malliin. Lisäksi olisi kiva olla jotain oleskelutilaaa tai tilaa, jossa pitää kahvilaterassia. Liikkeiden edustalla pitäisi olla nykyisiä kapeita jalkakäytäviä enemmän tilaa kävelylle ja pyöräilylle.

Olisi kiva, jos liikkeet voisivat kesäisin pitää myyntipöytiä tai tarjoilua ulkona. Rakennusvirasto kuitenkin ilmeisesti perisi jalkakäytävän käytöstä vuokraa, joka voi olla jopa 50 €/kk. Tämä on pienille yrittäjille kohtuuttoman paljon. Lisäksi lupaprosessit kestävän liian kauan. Tälle asialle pitäisi tehdä jotain.

Liikenneryhmää avustava konsultti Annamari Ruonakoski puolestaan kävi juttelemassa ostarin kahvilan henkilökunnan kanssa, joka suhtautui innostuneesti ostarin kehittämiseen. Kahvilan omistaja on tehnyt useita aloitteita viihtyisyyden parantamiseksi, mutta ne eivät ole toistaiseksi toteutuneet. Ostarin viihtyisyys on ajan saatossa päässyt heikentymään, mm. penkki ja istutuksia on poistettu, sillä humalaiset valtasivat penkit ja tuhosivat istutuksia.

Elävä kaupunginosa tarvitsee kuitenkin aukioita, joissa on penkkejä. Pitäisikö Pohjois-Haagassa tehdä samanlainen tempaus kuin mummot Karhupuistossa, jossa he valtasivat penkit humalaisilta jakamalla keskenään istumavuorot. Mutta ensin pitäisi saada ne penkit... ja sitten asukkailta pitäisi löytä tahtoa organisoitua istuskelememaan penkeillä säännöllisesti.

Yleisesti ottaen Pohjois-Haagan liikekiinteistöt tyhjenevät tyhjenemistään tai sitten niihin tulee toimistoja, joissa ei käy asiakasvirtaa ja näyteikkunat peittyvät sälekaihtimilla. Välillä tuntuu, että asiaan vaikuttaminen tuntuu tuulimyllyjä vastaan taistelemiselta. Miten vanhat keskukset ja kivijalkaliikkeet voivat taistella laajenevia kauppakeskuskia vastaan? Kauppakeskusten vahvuus perustuu ilmeisesti pitkälti siihen, että tiloja ja kiinteistöä hallinnoi yksi taho, joka tarjoaa fasiliteetit yrittäjille. Sen sijaan vanhoissa liikekeskuksissa ja kivijalkakaupoissa on useiden toimijoiden sekamelska - yrittäjät, kiinteistönomistajat, taloyhtiöt, isännöitsijät, huoltoyhtiöt ja kaupunki (mm. rakennusvirasto, Helsingin Energia) - ja ei ole mitään yhtä tahoa, jolla olisi yksinään sekä intressi että mahdollisuus toteuttaa esim. edellämainittuja parannusehotuksia. Kauppakeskuksessa vastaavat toimet ovat kauppakeskuksen omistajan vastuulla ja sen vahvoja intressejä, jotta se olisi yrittäjille ja asiakkaille houkutteleva kauppapaikka.

Pitäisikö esikaupunkien liiketiloja ryhtyä ajattelemaan samalla tavalla yhtenä kokonaisuutena kuin moderneja kauppakeskuksiakin. Mutta miten? Onko mahdollista perustaa esim. Thalian aukion liikekeskus Oy tai jopa Pohjois-Haagan liikekiinteistöt Oy? Auttaisiko se mitään? Onko muita ajatuksia?

Muuten, facebookissa on nyt ryhmä nimeltä "Haagan ilmoitustaulu". Pohjois-Haagan omilla kotisivuilla  ei ole kovin helppoa ilmoittaa tapahtumista ja siellä ei käy paljon ihmisiä. Ajattelimme ruokapiirin vetäjän Lauran kanssa, että facebook-ryhmä voisi toimia parhaiten paikkana, jossa eri palveluntarjoajat ja tapahtumanjärjestäjät voivat ilmoittaa palveluistaan, tarjouksistaan ja tapahtumistaan. Itse asiassa kuka tahansa voi tuolla vinkata palveveluista muille. Sinne vaan ilmoittelemaan ja liittykää sankoin joukoin ryhmään mukaan! Ilmoitustaulusta on kerrottu muun muassa 132 Haagan ruokaryhmäläiselle. Tiedoksi siis luomuorientoituneille yrittäjille: Haagassa on tosiaan paljon lähi- ja luomuruoasta kiinnostuneita asukkaita.

Terveisin,
Johanna
Pohjois-Haagan liikenneryhmän vetäjä

maanantai 25. kesäkuuta 2012

Vuoropysäköinti helpottaa katujen talvihoitoa

Voisikohan tästä olla apua myös Haagan katujen talvikunnossapitoon? Niukka enemmistö Munkkivuoren asukkaista piti vuoropysäköintiä parempana kuin aikaisempaa tilannetta. Vuoropysäköinnillä näyttäisi olevan suuri merkitys jalkakäytävien kunnossapitoon.
Katso Rakennusviraston uutinen: Vuoropysäköinti helpottaa katujen talvihoitoa.

keskiviikko 20. kesäkuuta 2012

Kartta Pohjois-Haagan palveluista ja reiteistä - onko tarvetta?

Liikenneryhmä on ideoinut ja luonnostellut kartan Pohjois-Haagan ja Lassilan palveluista. Ajatuksena on tuoda paremmin esille alueemme palvelut ja kannustaa lähipalveluiden käyttöön. Lähipalveluiden käyttö on myös järkevää liikkumista. Lähelle on helpompi kulkea jalan tai pyörällä, ja vaikka kulkisi autolla, liikennesuorite jää pienemmäksi kuin jos kulkisi kauempana oleviin marketteihin.

Lähipalveluiden tilanteessa ei kuitenkaan ole hurraamista. Viimeisimmät takaiskut ovat olleet Thalian aukion apteekin ja Lassilan postin siirtyminen Kannelmäen Prismaan. Useita liiketiloja on tyhjillään.

Mutta muutamat valopilkut muistuttavat, kuinka hienoja hyvät lähipalvelut ovat. Esimerkkinä mainittakoon Thalian aukion ihana kirjakauppa ja Café Pikku-Belgia. Ne ovat harvinaisuuksia esikaupungeissa. Haagan ruokaryhmässäkin on keskusteltu Thalian aukiosta.

Palveluiden olemassaolon huomaa kuitenkin pääasiassa vain törmäämällä niihin tai ehkä lukemalla Haagalaisen mainoksia. Palvelut sijaitsevat valitettavan hajallaan ympäri Pohjois-Haagaa. Keskittymiä ovat ostari, Thalian aukio ja Pohjois-Haagan aseman seutu.

Kartta voisi tuoda palvelutarjonnan paremmin esiin. Liikenneryhmä on yrittänyt kartoittaa mahdollisimman paljon alueen palveluita, ja sijoittanut ne kartalle. Joukosta puuttuu varmasti vielä paljon. Otammekin mielellämme vastaan kommentteja ja lisäyksiä kartalle tulevista palveluista.

Palveluiden lisäksi olemme hahmottaneet kartalta keskeiset kävely- ja pyöräilyreitit. Siksi olemmekin nimenneet kartan "palvelureittikartaksi". Ajatuksena on, että reittejä voisi kehittää entistä selkeämmiksi ja turvallisemmiksi siten, että asiointi lähipalveluissa kävellen ja pyörällä olisi mahdollisimman houkuttelevaa. 

Tässä on esillä kuva karttaluonnoksesta. Kartta on tehty A0-kokoon, joten palveluiden nimet eivät välttämättä erotu tässä versiossa. Karttaa voitaisiin tulevaisuudessa tehdä eri tarkoituksia varten: maastoon muutamiin keskeisiin solmukohtiin, jaettavaksi liikkeissä sekä sähköinen versio netissä.

Alueen yrittäjille ja paveluntarjoajille järjestetään elokuussa tilaisuus, jossa karttaa esitellään tarkemmin ja kehitetään yhdessä eteenpäin. Pohdittavana on, mikä taho tuottaa kartan ja ylläpitää sitä. Lisäksi tilaisuudessa pohditaan kävely- ja pyöräilyreittien kehittämismahdollisuuksia. Palveluntarjoaja, jos olet kiinnostunut, ilmoittaudu liikenneryhmän vetäjälle (johanna.taskinen(at)iki.fi).


torstai 7. kesäkuuta 2012

Liikenneryhmä vietti Pohjois-Haaga päivää hyvissä tunnelmissa


Satakunta ihmistä kävi liikenneryhmän ständillä Pohjois-Haaga päivänä 12.5.2012. Sää oli kolea, mutta sateelta vältyttiin. Tavarapyörien ja peräkärryjen kokeilu herätti mielenkiintoa.

Kävi muuten ilmi, että haagalainen pyöräliike KalleSport on alkanut myydä NordicCap pyöräperäkärryjä ja Follow me -telinettä lapsen pyörän kiinnittämiseksi aikuisen pyörän perään ikään kuin peräpyöräksi.

Varuste.net esitteli Chariot ja Croozer pyöräperäkärryjä. Testattavana oli myös sähköavusteinen Bakfiets-laatikkopyörä Velosportista. Lisää tietoa tavarapyöristä löytyy Tavarafillari.fi -sivuilta.

Eliel Saarisen tien ja Valentin Chorellin tien suunnitelmat puhuttivat monia. Monet iäkkäämmät ihmiset eivät edes tiedä niiden olemassaolosta, kun eivät käytä internettiä.

City Car Club esitteli myös autopalveluaan, jolla voi päästä oman auton omistamisen huolista. HSL oli paikalla kertomassa kävelyn ja pyöräilyn reittioppaasta ja joukkoliikennepalveluista. Rengasmies huolsi pyöriä. Helenistä oli Olli Markkanen kertomassa Ida  Aalbergin puiston valaistusuunnitelmasta. Runar Schildtin puistoon on myös valaistussuunnitelma tekeillä, mutta se ei valitettavasti ollut vielä valmis. Ollin kanssa ideoitiin, että asemalle johtavaa reittiä Runar Schildtin puiston läpi voisi selkeyttää käyttämällä yhtenäisiä valaisinpylväitä puiston läpi aina asemalle saakka. Näin valaistus olisi osaltaan osoittamassa pääväylää. Viitoitus toki pitää myös laittaa kuntoon. Siitä liikenneryhmä onkinjo jättänyt ehdotuksen kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvirastolle.

Esillä oli myös liikenneryhmän luonnostelema palvelureittikartta, jolla voisi tuoda paikallisia palveluja paremmin näkyviin ja opastaa hyville kävely- ja pyöräilyreiteille. Kyseessä on luonnos, jonka kehittämisestä ja toteuttamisesta neuvotellaan kaupungin ja palveluntarjoajien kanssa. Karttaa sai kommentoida. Tuli esiin, että sieltä puuttuvat mm. Valkean talon Amica lounasravintola ja Pastori Jussilaisen tiellä oleva hieroja. Sieltä puuttuu varmasti vielä monia palvelua. Tämä on ensimmäinen luonnosversio, jonka pohjalta voidaan ryhtyä keskustelemaan.



Muutamia kommentteja saatiin myös Pohjois-Haagan liikenneympäristöstä. Bussin 51 pysäkin sijaintia Kaupintiellä kirjaston kohdalla ihmeteltiin, kun muut bussit (40, 43 ja 41) pysähtyvät Näyttelijäntien puolella. Asemalta Lassilaan johtavan tunnelin pimeyttä moitittiin ja toivottiin alikulun parantamista.

Näyttelijätien ja Aino Acktén tien risteyksen väistämisvelvollisuutta Näyttelijäntieltä tuleville ihmeteltiin. Liikenneryhmä onkin ehdottanut väistämisvelvollisuuden muuttamista. Näyttelijäntie on pääväylä, jota Aino Ackten tieltä tulevien pitäisi väistää.

Lisäksi nostettiin esiin Ilkantien pyörätien päättyminen hankalasti Metsäläntien ja Tunnelintien risteyksessä. Jatkaminen Tunnelitietä Etelä-Haagaan on vaikeaa. Tähänkin liikenneryhmä on tehnyt oman ehdotuksensa (ks.kuvat alla).

Ilkantien, Tunnelintien ja Metsäläntien risteys nykyään.
     










    Liikenneryhmän ehdotus.













    Päivä onnistui sääolosuhteisiin nähden yllättävän hyvin ja tällaisia olisi kiva järjestää muulloinkin.
    Liikenneryhmä yrittää toimittaa kirjastoon katsottavaksi tai ehkä jopa lainattavaksi (?) kansiot, joihin on koottu kehitysehdotukset, Haagalaiseen kirjoitetut jutut, asukkailta kerätyt ehdotukset ja kommentit ja muuta vuoden aikana kertynyttä liikenneryhmän materiaalia.

    Liikenneryhmän toimintaan voi aina ilmoittautua mukaan! Laita postia: johanna.taskinen(at)iki.fi.


    Tavarapyörän testausta.

    Rengasmies huolsi pyöriä.












    Classic Bike esitteli monia pyöriä.
    Ajankohtaiset katu- ja puistosuunnitelmat sekä liikenneryhmän kehitysehdotukset ja luonnostelema palvelureittikartta olivat esillä.


    tiistai 24. huhtikuuta 2012

    Pohjois-Haaga viettää kansallista pyöräilypäivää 12.5.

    Pohjois-Haagan ja Lassilan asukkaiden liikenneryhmä esittäytyy Pohjois-Haagan ostarilla 12.5. klo10-15. Tilaisuus on osa Pohjois-Haaga päivän tapahtumaa. Päivä on sattumoisin myös kansallinen pyöräilypäivä, mikä sopii hyvin, sillä keskeisin teemamme on ollut kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden kehittäminen.

    Tapahtuma facebookissa.



    Tule:
    • tapaamaan liikenneryhmäläisiä
    • kommentoimaan kävely- ja pyöräily-ympäristön kehittämisehdotuksia ja lähipalvelukarttaa
    • pyöräilemään kanssamme muutamaan ehdottamaamme kehityskohteeseen klo 13-14
    • kertomaan omista ideoistasi ja toiveista
    • ilmoittautumaan mukaan liikenneryhmän toimintaan
    • tutustumaan ajankohtaisiin liikenteen kehittämishankkeiseen
    • korjauttamaan pyöräsi (Rengasmies)
    • kokeilemaan tavarapyöriä ja pyöräperäkärryjä (mm. sähköavusteinen Bakfiets, Yuba pitkäperäpyörä, Chistiania, Triobike, Chariot peräkärry, Nordic Cab peräkärry)
    • kuulemaan HSL:n kävelyn ja pyöräilyn reittioppaasta ja Jouko-busseista
    • tutustumaan City Car Clubin palveluun
    • tapaamaan Helenin Olli Markkasta klo 12, joka kertoo valaistuksesta ja sen kehittämisestä  
    Tervetuloa!

    perjantai 23. maaliskuuta 2012

    Mitä tehdä läpiajoliikenteelle ja Näyttelijäntien ruuhkille?


    Julkaistu: Haagalainen 29.3.2012

    Pohjois-Haagan ja Lassilan asukkaiden liikenneryhmä on alkuvuodesta pohtinut ja selvittänyt teemaa ”Läpiajoliikenne ja Näyttelijäntien ruuhkat”. Kokoavan katsauksen lisäksi tarjoamme muutaman mielestämme pohtimisen arvoisen ratkaisun. Ratkaisut edellyttävät päätöksiä ja mittavaa rahoitusta sekä kaupungilta että valtiolta. Taloudelliset realiteetit tulevat myös vastaan.

    Miksi ruuhka ja läpiajo puhuttavat?

    Liikenne ruuhkautuu arki-iltaisin Näyttelijäntiellä ostarilta Kaupintien liittymään ja sieltä edelleen Kannelmäen Prismalle. Silloin tällöin jono ulottuu jopa Thalian aukiolle. Näyttelijäntien varrella asuvien kotimatka on tuskaisen hidas ruuhka-aikaan, eivätkä bussit pysy aikataulussa. Ruuhka on pahin perjantai-iltaisin. Toisaalta ruuhka-aika on loppujen lopuksi melko lyhyt: viiden aikoihin siitä ei ole enää tietoa.

    Vilkas autoliikenne Näyttelijäntiellä, Ilkantiellä ja Kaupintiellä huolettaa kävelijöitä ja pyöräilijöitä ja lapsiperheitä. Onnettomuuksia on sattunut verrattain vähän, mutta läheltä piti -tilanteita useammin.

    Missä on ruuhkan syy?

    Näyttelijäntieltä tuleva liikenne joutuu Prismaan päin kääntyessään taistelemaan tilasta Kaupintieltä ja Kehä I:ltä samaan suuntaan pyrkivän liikenteen kanssa. Prisman edustan kiertoliittymä ei kykene ruuhka-aikana välittämään tarpeeksi nopeasti sekä Kaupintien liittymästä tulevaa että Kehä I:tä pitkin idästä tulevaa liikennettä. Myös Laulukujan valo-ohjattu liittymä jonouttaa liikennettä.

    Kehä I on Suomen vilkasliikenteisin väylä, jolla kohdallamme kulkee 74 000 autoa vuorokaudessa vuoden 2010 tietojen mukaan. Prisman laajentuminen ja palvelujen siirtyminen sinne ovat entisestään lisänneet liikennettä. Tämän voi havaita erityisesti perjantai-iltaisin, joka on suosituinta ostosaikaa. Vuoden 2008 toimivuustarkastelun mukaan perjantain huipputunnin liikenne lisääntyy Kantelettarentiellä noin kolmanneksella ja Kehältä molemmista suunnista tulevaa liikenne noin 20 prosentilla, kun kauppakeskuksen laajennus on valmis. Näyttelijäntien liikenne kasvaa 14 prosenttia.

    Näyttelijäntien liikenteestä neljä viidesosaa on kaupungin liikennesuunnittelijan Pirjo Koivusen mukaan läpiajoliikennettä. Sen määrä riippuu Pohjois-Haagaa kiertävien pääväylien eli Hämeenlinnanväylän, Kehä I:n ja Vihdintien vetokyvystä. Kun ne ovat tukossa, Näyttelijäntie on houkutteleva reitti Kannelmäkeen ja Prismaan Maunulan ja Etelä-Haagan suunnista. Kaupintie on puolestaan luonteva läpiajoreitti Pitäjänmäen suunnasta.

    Liittymiin on suunnitteilla parannuksia

    Liittymien välityskyvyn parantamiseksi kaupunki on parantamassa Prisman kiertoliittymää. Suunnitteilla on muun muassa vapaa oikea Prismaan Pohjois-Haagasta tulijoille. Myös Näyttelijäntien ja Kaupintien liittymään on suunniteltu kiertoliittymää. Sen toimivuutta selvitetään edelleen. Koivunen huomauttaa, että nyt, kauppakeskuksen rakennusvaiheessa, Prismaan on vain yksi sisäänajo. Toinen sisäänajo tulee Laulukujalta, kun laajennus on valmis.

    Kaupunkisuunnitteluvirasto arvioi toukokuun 2012 aikana suunniteltujen liittymien toimivuuden Prisman ympäristössä sekä Näyttelijäntien päässä. Laskelmat perustuvat laajennetun kauppakeskuksen asiakasmääriin. Koivusen mukaan tilanne tulee todennäköisesti helpottumaan jonkin verran liittymien parannusten myötä. Siihen viittaavat jo aiemmat vuonna 2008 tehdyt toimivuustarkastelut.

    Kehä I:n pohjoiselle ajoradalle Hämeenlinnanväylän kohdalla on suunniteltu lyhyt lisäkaista koillissektorin ramppijärjestelyjen parantamisen yhteydessä. Uudenmaan ELY-keskuksen Elisa Sanasvuoren mukaan eritasoliittymän parantamisella ei valitettavasti ole merkittävää vaikutusta Hämeenlinnanväylän ja Kehä I:n houkuttelevuuteen suhteessa Pohjois-Haagan läpi ajamiseen.

    Harkittuja mutta ongelmallisia vaihtoehtoja

    Helsingin kaupunki on yleiskaavassa varautunut suuntaisliittymien eli niin sanottujen ”viiksien” rakentamiseen Pirkkolantieltä Hämeenlinnanväylälle pohjoisen suuntaan ja väylältä pohjoisesta tultaessa Eliel Saarisen tielle. Ne mahdollistaisivat pääsyn Maunulan ja Pirkkolan suunnasta Hämeenlinnanväylälle vähentäen läpiajoliikennettä. Suuntaisliittymät olisivat tärkeät myös, koska uusi K-Supermarket tulee lisäämään liikennettä alueella.  Rakentamisesta päättävä ELY-keskus katsoo kuitenkin, että liian lyhyt liittymäväli heikentäisi Hämeenlinnanväylän liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta.

    Kaupunki selvittänee joidenkin sisäänajoväylien muuttamista kaupunkibulevardeiksi. Bulevardit vapauttaisivat väyliä ympäröivää maata muuhun käyttöön. Bulevardeilta voi myös olla tiheämmässä liittymiä asuinalueille, kuten edellä mainittu liittymä Hämeenlinnanväylälle. Toisaalta kaupunkibulevardi merkitsisi Hämeenlinnanväylän välityskyvyn pienentymistä, jolloin houkutus ajaa Pohjois-Haagan läpi entisestään kasvaisi.

    Pohdimme myös, voisiko Kehä I:ltä olla suora liittymä Prismaan ennen Kantelettarentien siltaa. Tämän on Sanasvuoren mukaan poissuljettu samasta syystä: liittymäväleistä tulisi aivan liian lyhyitä. Kehä I:n leventämiseen tai eritasoliittymien rakentamiseen ei ole tilaa läheisten rakennusten sekä suojeltujen sodanaikaisten linnoituslaitteiden vuoksi. Taloudelliset resurssit tulevat myös vastaan.

    Liikenne- ja viestintäministeriön tuoreessa liikennepoliittisessa selonteossa on tunnustettu, että on yksinkertaisesti mahdotonta rakentaa itsemme ruuhkasta ulos: maankäytön kasvu ja toimintojen keskittyminen erityisesti autoteiden varaan kasvattavat ja keskittävät myös autoliikenteen määriä.

    Pohjois-Haagan koillisosaan Hämeenlinnanväylän ja Kehä I:n rajaamaan nurkkaan ollaan kaavoittamassa toimistoja ja asuntoja. Osayleiskaavoituksen yhteydessä selvitetään Aku Korhosen ja Valentin Chorellin tien yhdistävän kadun rakentamisen eri vaihtoehtoja. Koivusen alustavien laskelmien mukaan uusi katu vähentäisi Näyttelijäntien liikennemääriä jonkun verran. Toisaalta uusi katu päättyisi pohjoisessa samaan Kantelettarentien sillan pullonkaulaan. Nähtäväksi jää, riittävätkö Kaupintien ja Prisman liittymien parannukset välittämään mahdollisen uuden kadun ja uuden maankäytön aiheuttaman lisäliikenteen.

    Läpiajokieltoa on myös ehdotettu ratkaisuksi, mutta Koivusen mukaan kaupunki on pyrkinyt kielloista systemaattisesti eroon, koska niitä ei käytännössä pystytä valvomaan nykyisillä resursseilla. Liikenne käyttäytyy pitkälti kuin vesi maastossa: se etsii aina helpoimman reitin.

    Eliel Saarisen tien joukkoliikennekadun avaamista yleiselle liikenteelle silloin tällöin ehdotetaan ratkaisuna läpiajoon. Näyttelijäntien läpiajoliikennettä se ei vähentäisi. Pikemminkin se lisäisi Pohjois-Haagan läpi kulkevaa liikennettä, kun Pirkkolasta Pitäjänmäkeen avautuisi suora linja kaupunginosamme läpi. Osa Kehä I:n liikenteestä ohjautuisi tälle reitille.

    Etelä-Haagan läpiajoa Eliel Saarisen tien avaaminen toki voisi vähentää. Käytännössä reitti on kuitenkin tarkoitettu joukkoliikenteen laatuväyläksi, ja autoliikenteen lisääntyminen reitillä haittaisi tulevan pikaratikan kulkua. Liikenteen lisääntyminen Huopalahden aseman alittavassa tunnelissa olisi merkittävä turvallisuusriski bussista junaan vaihtaville matkustajille.

    Näitäkin voisi pohtia

    Voitaisiinko nykyisiä valo-ohjattuja liittymiä säätämällä helpottaa ruuhka-ongelmaa ainakin jonkun verran? Auttaisiko Laulukujan liittymän valo-ohjauksen poistaminen ruuhkan ajaksi?  Entä Näyttelijäntien ja Kaupintien liittymän valo-ohjauksen kehittäminen ja oman kaistan varaaminen oikealle kääntyville?

    Mitä enemmän käytetään joukkoliikennettä, sitä parempi on väylien välityskyky. Voitaisiinko joukkoliikennettä Prismaan lisätä eri suunnista ja kehittää Haagan sisäistä, tiheän vuorovälin syöttöliikennettä juna-asemien, Prisman ja muiden keskeisten paikkojen välillä? Kävely Prismasta bussipysäkille tulee helpottumaan, kun väliin rakennettaan laaja kävelyaukio.

    Olisiko tarpeen rakentaa bussikaista ostarilta Prismalle asti? Bussivuorojen lisääminen ei välttämättä auta, koska bussitkin jumittavat samassa ruuhkassa. Kannattaa kuitenkin ensin katsoa, miten liittymien parantaminen vaikuttaa tilanteeseen. Jos ruuhkat edelleen jatkuvat ja pahenevat, bussikaistan rakentaminen voi olla perusteltua.

    Entä voisiko autolla käydä kaupassa muina aikoina kuin perjantai-iltaisin? Kauppa voisi olla tässä itse aktiivinen tarjoamalla etuja muina aikoina kuin perjantaisin kaupassa kävijöille. Ajallisesti tasaisempi asiakasjakauma olisi kaupankin kannalta parempi.  Kaupunginosamme muiden kauppojen suosiminen tasaisi liikennettä katuverkolla, kun kaikki eivät matkaa samaan kauppaan samaan aikaan.

    Liikenneryhmän mielestä ruuhkaongelmien ratkaiseminen lähtee ennen kaikkea Prisman edustalla olevasta kiertoliittymästä, johon on onneksi odotettavissa parannusta. Nähdäksemme ratkaisuna ruuhkaongelmaan pitäisi nähdä yhä enemmän joukkoliikenteen kehittäminen sen lisäksi, että mietitään, mihin kasvava autoliikenne saada mahtumaan.

    sunnuntai 19. helmikuuta 2012

    Liikenneryhmän hankkeelle "Kävellen kauppaan, pyörällä postiin" rahoitusta



    Liikenneryhmä on tehnyt Linea Konsultit Oy:n kanssa liikkumisen ohjauksen ohjelmaan hanke-ehdotuksen "Kävellen kauppaan, pyörällä postiin - yhteistoimintamalli lähiasiointireittien kehittämiseksi". Hanke hyväksyttiin rahoitettavaksi!

    Hankkeen avulla saamme apuvoimia reittien kehittämistyöhön, opaskartan laadintaan ja eri toimijoiden yhteistyön kehittämiseen. Myös HSL ja Kannelmäen kauppakeskus ovat lupautuneet rahoittamaan hanketta pienellä osuudella. Liikkumisen ohjauksen tavoitteena on edistää kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikenteen käyttöä.

    Hankkeen tavoitteena on kehittää Pohjois-Haaga ja Lassilan jalankulun ja pyöräilyn reittejä ja asiointiympäristöjä yhteistyössä asukkaiden, paikallisten yrittäjien ja kaupungin virkamiesten kanssa. Työssä otetaan huomioon myös joukkoliikenne.Yrityksillä on mahdollisuus profiloitua kestvän liikkumisen ja lähellä asuvien asukkaiden hyvinvoinnin edistäjinä ja samalla parantaa asiakasuskollisuutta.Taustalla mm. Pohjois-Haagan läpiajoliikenteen aiheuttamat ruuhkat, joihin Prisman laajentuminen osaltaan vaikuttaa: ruuhkia on mahdollista hillitä monin keinoin, yksi niistä on kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön edistäminen

    Hankkeen sisältö:
    • Alkukartoitus: yritysten kiinnostus ja toiminnan reunaehdot
    • Yhteistoimintaverkoston luominen: asukkaat, yritykset, kaupunki/viranomaiset
    • Asiointireittien kehittämissuunnitelma ja kaupunginosan reittikarttaluonnos: reittikartta julisteena hyödynnettävissä eri paikoissa, tulevaisuudessa tämän pohjalta voidaan toteuttaa opaskartta
    • Kampanjointi: mm. Pohjois-Haaga päivä, Pyöräilyviikko, Liikkujan viikko
    • Yhteisöllisen kehittämisen toimintamalli: toimintamalli hyödynnettävissä myös muualla
    Hanke tukee liikenneryhmän ensimmäisen teeman (kävely- ja pyöräilyreitit) työstämistä. Hanke ei kuitenkaan kata liikenneryhmän koko toimintaa, vaan liikenneryhmä käsittelee kävely- ja pyöräilyreittien lisäksi myös muita aiheita ja näkökulmia.