Lähipalvelut uhattuna
Idea kartasta syntyi liikenneryhmän keskuudessa keväällä, kun piirtelimme kartalle tärkeimpiä kävely- ja pyöräilyreittejä, joita pitäisi kehittää.
Lähipalveluiden
olemassaolo on olennainen osa kaupunginosan elinvoimaisuutta ja viihtyisyyttä. Lisäksi
lähellä olevat palvelut ovat tärkeä edellytys sille, että asiointimatkoja
voitaisiin tehdä kävellen ja pyöräillen. Kävelyn ja pyöräilyn yleistyminen
puolestaan parantaa ympäristön viihtyisyyttä ja tekee katukuvasta elävämmän.
Lähipalveluiden
olemassaolo on kuitenkin uhattuna, kuten varmasti kaikki pohjoishaagalaiset
ovat huomanneet. Liikenneryhmässä ajattelimme, että palvelut kokoava kartta
voisi tuoda palvelut paremmin esiin ja rohkaista asukkaita käyttämään
lähipalveluita. Vain itse palveluita käyttämällä voimme turvata lähipalveluiden
säilymisen alueellamme.
Kartan
avulla voi monet vanhatkin pohjoishaagalaiset löytää uusia tuttavuuksia.
Tiesittekö esimerkiksi, että Orapihlajantiellä on suklaapuoti nimeltä
Pâtisserie & Chocolatier Mayra?
Karttoja jaossa ja esillä muun muassa kirjastolla
Keväästä
2012 lähtien liikenneryhmällä on ollut apuna Kävellen kauppaan, pyörällä
postiin -hanke, jonka puitteissa olemme voineet piirtää kartan ja painaa niitä
muutamia kappaleita jakoon.
Karttoja on
jaossa Pohjois-Haagan kirjastolla, Hakavuoren kirkolla sekä muutamissa
liikkeissä. Lisäksi kirjastolla, kirkolla ja ilmoitustaululla (Idan puiston
kohdalla Näyttelijäntiellä) on esillä isot kartat.
Kartan tulevaisuus ja päivittäminen
Nyt esillä
oleva kartta on ensimmäinen kokeiluversio. Tukenamme ollut hanke loppuu vuoden
2012 lopussa. Tämän jälkeen täytyy miettiä, millä resursseilla karttaa
päivitetään. Tietojen päivittäminen onnistunee kerran vuodessa
liikenneryhmän/aktiivisten asukkaiden voimin. Karttojen painamisen ja jakelun
rahoitus pitää selvittää.
Tulevaisuudessa
karttoja voisi asentaa maastoon useampaankin paikkaan, jos saamme neuvoteltua
kaupungin kanssa sopivista telineistä ja niiden pystyttämisestä. Maastossa
olevat kartat auttaisivat samalla suunnistamaan kaupunginosassamme. Nythän
esimerkiksi kulku Pohjois-Haagan asemalta Runar Schildtin puiston läpi on ollut
monelle vierailijalle vaikeaa. Toki puistoon tarvitaan myös viittoja, joista
liikenneryhmä onkin tehnyt aloitteen kaupungille. Ne odottavat parhaillaan asentamista.
On myös mietitty, miten karttaa voitaisiin jakaa suoraan pohjoishaagalaisten koteihin.Yksi mahdollisuus tähän voisi olla HSL:n uusille helsinkiläisille lähettämä infopaketti joukkoliikennepalveluista. Pohjois-Haagassa pakettiin voitaisiin ehkä lisätä tämä palvelukartta.
On myös mietitty, miten karttaa voitaisiin jakaa suoraan pohjoishaagalaisten koteihin.Yksi mahdollisuus tähän voisi olla HSL:n uusille helsinkiläisille lähettämä infopaketti joukkoliikennepalveluista. Pohjois-Haagassa pakettiin voitaisiin ehkä lisätä tämä palvelukartta.
Kerro palautteesi kartasta
Kartasta varmasti puuttuu vielä palveluita ja siinä voi olla muutenkin kehittämisen varaa. Pitäisikö sähköisessä versiossa esimerkiksi olla linkit liikkeiden kotisivulle?
Kommentit, palautteet ja ehdotukset kartan ylläpitoon ja päivittämiseen voi laittaa kahteen paikkaan:
- pohjoishaaganliikenneryhma@gmail.com
- www.facebook.com/pohjoishaaganliikenneryhma
Kannattaako
tällaista karttaa jatkossa päivittää ja ylläpitää? Löytyisikö Pohjois-Haagasta
graafisen suunnittelun osaajia, jotka voisivat tehdä päivitykset karttaan? Entä
kuka voisi rahoittaa kartan painamisen ja jakelun? Kertokaa!
Kävellen kauppaan, pyörällä postiin -hankkeesta on liikenneryhmän kanssa vastannut Linea Konsultit Oy. Hanke on saanut tukea osana valtakunnallista Liikenneviraston, liikenne- ja viestintäministeriön, ympäristönministeriön ja Kunnossa kaiken ikää -ohjelman rahoittamaa Liikkumisen ohjauksen T&K ohjelmaa 2012–2013. Muita rahoittajia ovat Kannelmäen kauppakeskus ja Helsingin seudun liikenne HSL.
Kävellen kauppaan, pyörällä postiin -hankkeesta on liikenneryhmän kanssa vastannut Linea Konsultit Oy. Hanke on saanut tukea osana valtakunnallista Liikenneviraston, liikenne- ja viestintäministeriön, ympäristönministeriön ja Kunnossa kaiken ikää -ohjelman rahoittamaa Liikkumisen ohjauksen T&K ohjelmaa 2012–2013. Muita rahoittajia ovat Kannelmäen kauppakeskus ja Helsingin seudun liikenne HSL.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti