Satakunta ihmistä kävi liikenneryhmän ständillä Pohjois-Haaga päivänä 12.5.2012. Sää oli kolea, mutta sateelta vältyttiin. Tavarapyörien ja peräkärryjen kokeilu herätti mielenkiintoa.
Kävi muuten ilmi, että haagalainen pyöräliike KalleSport on alkanut myydä NordicCap pyöräperäkärryjä ja Follow me -telinettä lapsen pyörän kiinnittämiseksi aikuisen pyörän perään ikään kuin peräpyöräksi.
Varuste.net esitteli Chariot ja Croozer pyöräperäkärryjä. Testattavana oli myös sähköavusteinen Bakfiets-laatikkopyörä Velosportista. Lisää tietoa tavarapyöristä löytyy Tavarafillari.fi -sivuilta.
Eliel Saarisen tien ja Valentin Chorellin tien suunnitelmat puhuttivat monia. Monet iäkkäämmät ihmiset eivät edes tiedä niiden olemassaolosta, kun eivät käytä internettiä.
City Car Club esitteli myös autopalveluaan, jolla voi päästä oman auton omistamisen huolista. HSL oli paikalla kertomassa kävelyn ja pyöräilyn reittioppaasta ja joukkoliikennepalveluista. Rengasmies huolsi pyöriä. Helenistä oli Olli Markkanen kertomassa Ida Aalbergin puiston valaistusuunnitelmasta. Runar Schildtin puistoon on myös valaistussuunnitelma tekeillä, mutta se ei valitettavasti ollut vielä valmis. Ollin kanssa ideoitiin, että asemalle johtavaa reittiä Runar Schildtin puiston läpi voisi selkeyttää käyttämällä yhtenäisiä valaisinpylväitä puiston läpi aina asemalle saakka. Näin valaistus olisi osaltaan osoittamassa pääväylää. Viitoitus toki pitää myös laittaa kuntoon. Siitä liikenneryhmä onkinjo jättänyt ehdotuksen kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvirastolle.
Esillä oli myös liikenneryhmän luonnostelema palvelureittikartta, jolla voisi tuoda paikallisia palveluja paremmin näkyviin ja opastaa hyville kävely- ja pyöräilyreiteille. Kyseessä on luonnos, jonka kehittämisestä ja toteuttamisesta neuvotellaan kaupungin ja palveluntarjoajien kanssa. Karttaa sai kommentoida. Tuli esiin, että sieltä puuttuvat mm. Valkean talon Amica lounasravintola ja Pastori Jussilaisen tiellä oleva hieroja. Sieltä puuttuu varmasti vielä monia palvelua. Tämä on ensimmäinen luonnosversio, jonka pohjalta voidaan ryhtyä keskustelemaan.
Muutamia kommentteja saatiin myös Pohjois-Haagan liikenneympäristöstä. Bussin 51 pysäkin sijaintia Kaupintiellä kirjaston kohdalla ihmeteltiin, kun muut bussit (40, 43 ja 41) pysähtyvät Näyttelijäntien puolella. Asemalta Lassilaan johtavan tunnelin pimeyttä moitittiin ja toivottiin alikulun parantamista.
Näyttelijätien ja Aino Acktén tien risteyksen väistämisvelvollisuutta Näyttelijäntieltä tuleville ihmeteltiin. Liikenneryhmä onkin ehdottanut väistämisvelvollisuuden muuttamista. Näyttelijäntie on pääväylä, jota Aino Ackten tieltä tulevien pitäisi väistää.
Lisäksi nostettiin esiin Ilkantien pyörätien päättyminen hankalasti Metsäläntien ja Tunnelintien risteyksessä. Jatkaminen Tunnelitietä Etelä-Haagaan on vaikeaa. Tähänkin liikenneryhmä on tehnyt oman ehdotuksensa (ks.kuvat alla).
Ilkantien, Tunnelintien ja Metsäläntien risteys nykyään.
Liikenneryhmän ehdotus.
Päivä onnistui sääolosuhteisiin nähden yllättävän hyvin ja tällaisia olisi kiva järjestää muulloinkin.
Liikenneryhmä yrittää toimittaa kirjastoon katsottavaksi tai ehkä jopa lainattavaksi (?) kansiot, joihin on koottu kehitysehdotukset, Haagalaiseen kirjoitetut jutut, asukkailta kerätyt ehdotukset ja kommentit ja muuta vuoden aikana kertynyttä liikenneryhmän materiaalia.
Liikenneryhmän toimintaan voi aina ilmoittautua mukaan! Laita postia: johanna.taskinen(at)iki.fi.
Classic Bike esitteli monia pyöriä.
Ajankohtaiset katu- ja puistosuunnitelmat sekä liikenneryhmän kehitysehdotukset ja luonnostelema palvelureittikartta olivat esillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti