Julkaistu: Haagalainen 29.3.2012
Pohjois-Haagan ja Lassilan asukkaiden liikenneryhmä on alkuvuodesta pohtinut ja selvittänyt teemaa ”Läpiajoliikenne ja Näyttelijäntien ruuhkat”. Kokoavan katsauksen lisäksi tarjoamme muutaman mielestämme pohtimisen arvoisen ratkaisun. Ratkaisut edellyttävät päätöksiä ja mittavaa rahoitusta sekä kaupungilta että valtiolta. Taloudelliset realiteetit tulevat myös vastaan.
Miksi ruuhka ja
läpiajo puhuttavat?
Liikenne ruuhkautuu arki-iltaisin Näyttelijäntiellä ostarilta
Kaupintien liittymään ja sieltä edelleen Kannelmäen Prismalle. Silloin tällöin
jono ulottuu jopa Thalian aukiolle. Näyttelijäntien varrella asuvien kotimatka
on tuskaisen hidas ruuhka-aikaan, eivätkä bussit pysy aikataulussa. Ruuhka on pahin
perjantai-iltaisin. Toisaalta ruuhka-aika on loppujen lopuksi melko lyhyt:
viiden aikoihin siitä ei ole enää tietoa.
Vilkas autoliikenne Näyttelijäntiellä, Ilkantiellä ja
Kaupintiellä huolettaa kävelijöitä ja pyöräilijöitä ja lapsiperheitä.
Onnettomuuksia on sattunut verrattain vähän, mutta läheltä piti -tilanteita
useammin.
Missä on ruuhkan syy?
Näyttelijäntieltä tuleva liikenne joutuu Prismaan päin
kääntyessään taistelemaan tilasta Kaupintieltä ja Kehä I:ltä samaan suuntaan
pyrkivän liikenteen kanssa. Prisman edustan kiertoliittymä ei kykene
ruuhka-aikana välittämään tarpeeksi nopeasti sekä Kaupintien liittymästä
tulevaa että Kehä I:tä pitkin idästä tulevaa liikennettä. Myös Laulukujan
valo-ohjattu liittymä jonouttaa liikennettä.
Kehä I on Suomen vilkasliikenteisin väylä, jolla kohdallamme
kulkee 74 000 autoa vuorokaudessa vuoden 2010 tietojen mukaan. Prisman
laajentuminen ja palvelujen siirtyminen sinne ovat entisestään lisänneet
liikennettä. Tämän voi havaita erityisesti perjantai-iltaisin, joka on
suosituinta ostosaikaa. Vuoden 2008 toimivuustarkastelun mukaan perjantain
huipputunnin liikenne lisääntyy Kantelettarentiellä noin kolmanneksella ja
Kehältä molemmista suunnista tulevaa liikenne noin 20 prosentilla, kun
kauppakeskuksen laajennus on valmis. Näyttelijäntien liikenne kasvaa 14
prosenttia.
Näyttelijäntien liikenteestä neljä viidesosaa on kaupungin liikennesuunnittelijan
Pirjo Koivusen mukaan
läpiajoliikennettä. Sen määrä riippuu Pohjois-Haagaa kiertävien pääväylien eli
Hämeenlinnanväylän, Kehä I:n ja Vihdintien vetokyvystä. Kun ne ovat tukossa,
Näyttelijäntie on houkutteleva reitti Kannelmäkeen ja Prismaan Maunulan ja
Etelä-Haagan suunnista. Kaupintie on puolestaan luonteva läpiajoreitti
Pitäjänmäen suunnasta.
Liittymiin on
suunnitteilla parannuksia
Liittymien välityskyvyn parantamiseksi kaupunki on
parantamassa Prisman kiertoliittymää. Suunnitteilla on muun muassa vapaa oikea Prismaan
Pohjois-Haagasta tulijoille. Myös Näyttelijäntien ja Kaupintien liittymään on
suunniteltu kiertoliittymää. Sen toimivuutta selvitetään edelleen. Koivunen
huomauttaa, että nyt, kauppakeskuksen rakennusvaiheessa, Prismaan on vain yksi
sisäänajo. Toinen sisäänajo tulee Laulukujalta,
kun laajennus on valmis.
Kaupunkisuunnitteluvirasto arvioi toukokuun 2012 aikana
suunniteltujen liittymien toimivuuden Prisman ympäristössä sekä Näyttelijäntien
päässä. Laskelmat perustuvat laajennetun kauppakeskuksen asiakasmääriin.
Koivusen mukaan tilanne tulee todennäköisesti helpottumaan jonkin verran liittymien
parannusten myötä. Siihen viittaavat jo aiemmat vuonna 2008 tehdyt toimivuustarkastelut.
Kehä I:n pohjoiselle ajoradalle Hämeenlinnanväylän kohdalla
on suunniteltu lyhyt lisäkaista koillissektorin ramppijärjestelyjen
parantamisen yhteydessä. Uudenmaan ELY-keskuksen Elisa Sanasvuoren mukaan eritasoliittymän parantamisella ei valitettavasti
ole merkittävää vaikutusta Hämeenlinnanväylän ja Kehä I:n houkuttelevuuteen
suhteessa Pohjois-Haagan läpi ajamiseen.
Harkittuja mutta
ongelmallisia vaihtoehtoja
Helsingin kaupunki on yleiskaavassa varautunut
suuntaisliittymien eli niin sanottujen ”viiksien” rakentamiseen Pirkkolantieltä
Hämeenlinnanväylälle pohjoisen suuntaan ja väylältä pohjoisesta tultaessa Eliel
Saarisen tielle. Ne mahdollistaisivat pääsyn Maunulan ja Pirkkolan suunnasta
Hämeenlinnanväylälle vähentäen läpiajoliikennettä. Suuntaisliittymät olisivat
tärkeät myös, koska uusi K-Supermarket tulee lisäämään liikennettä alueella. Rakentamisesta päättävä ELY-keskus katsoo
kuitenkin, että liian lyhyt liittymäväli heikentäisi Hämeenlinnanväylän liikenneturvallisuutta
ja sujuvuutta.
Kaupunki selvittänee joidenkin sisäänajoväylien muuttamista
kaupunkibulevardeiksi. Bulevardit vapauttaisivat väyliä ympäröivää maata muuhun
käyttöön. Bulevardeilta voi myös olla tiheämmässä liittymiä asuinalueille,
kuten edellä mainittu liittymä Hämeenlinnanväylälle. Toisaalta kaupunkibulevardi
merkitsisi Hämeenlinnanväylän välityskyvyn pienentymistä, jolloin houkutus ajaa
Pohjois-Haagan läpi entisestään kasvaisi.
Pohdimme myös, voisiko Kehä I:ltä olla suora liittymä
Prismaan ennen Kantelettarentien siltaa. Tämän on Sanasvuoren mukaan poissuljettu
samasta syystä: liittymäväleistä tulisi aivan liian lyhyitä. Kehä I:n leventämiseen tai eritasoliittymien
rakentamiseen ei ole tilaa läheisten rakennusten sekä suojeltujen
sodanaikaisten linnoituslaitteiden vuoksi. Taloudelliset resurssit tulevat myös
vastaan.
Liikenne- ja viestintäministeriön tuoreessa liikennepoliittisessa
selonteossa on tunnustettu, että on yksinkertaisesti mahdotonta rakentaa
itsemme ruuhkasta ulos: maankäytön kasvu ja toimintojen keskittyminen
erityisesti autoteiden varaan kasvattavat ja keskittävät myös autoliikenteen
määriä.
Pohjois-Haagan koillisosaan Hämeenlinnanväylän ja Kehä I:n
rajaamaan nurkkaan ollaan kaavoittamassa toimistoja ja asuntoja. Osayleiskaavoituksen
yhteydessä selvitetään Aku Korhosen ja Valentin Chorellin tien yhdistävän kadun
rakentamisen eri vaihtoehtoja. Koivusen alustavien laskelmien mukaan uusi katu
vähentäisi Näyttelijäntien liikennemääriä jonkun verran. Toisaalta uusi katu
päättyisi pohjoisessa samaan Kantelettarentien sillan pullonkaulaan. Nähtäväksi
jää, riittävätkö Kaupintien ja Prisman liittymien parannukset välittämään mahdollisen
uuden kadun ja uuden maankäytön aiheuttaman lisäliikenteen.
Läpiajokieltoa on myös ehdotettu ratkaisuksi, mutta Koivusen
mukaan kaupunki on pyrkinyt kielloista systemaattisesti eroon, koska niitä ei
käytännössä pystytä valvomaan nykyisillä resursseilla. Liikenne käyttäytyy
pitkälti kuin vesi maastossa: se etsii aina helpoimman reitin.
Eliel Saarisen tien joukkoliikennekadun avaamista yleiselle
liikenteelle silloin tällöin ehdotetaan ratkaisuna läpiajoon. Näyttelijäntien
läpiajoliikennettä se ei vähentäisi. Pikemminkin se lisäisi Pohjois-Haagan läpi
kulkevaa liikennettä, kun Pirkkolasta Pitäjänmäkeen avautuisi suora linja
kaupunginosamme läpi. Osa Kehä I:n liikenteestä ohjautuisi tälle reitille.
Etelä-Haagan läpiajoa Eliel Saarisen tien avaaminen toki
voisi vähentää. Käytännössä reitti on kuitenkin tarkoitettu joukkoliikenteen
laatuväyläksi, ja autoliikenteen lisääntyminen reitillä haittaisi tulevan
pikaratikan kulkua. Liikenteen lisääntyminen Huopalahden aseman alittavassa
tunnelissa olisi merkittävä turvallisuusriski bussista junaan vaihtaville
matkustajille.
Näitäkin voisi pohtia
Voitaisiinko nykyisiä valo-ohjattuja liittymiä säätämällä
helpottaa ruuhka-ongelmaa ainakin jonkun verran? Auttaisiko Laulukujan
liittymän valo-ohjauksen poistaminen ruuhkan ajaksi? Entä Näyttelijäntien ja Kaupintien liittymän
valo-ohjauksen kehittäminen ja oman kaistan varaaminen oikealle kääntyville?
Mitä enemmän käytetään joukkoliikennettä, sitä parempi on
väylien välityskyky. Voitaisiinko joukkoliikennettä Prismaan lisätä eri
suunnista ja kehittää Haagan sisäistä, tiheän vuorovälin syöttöliikennettä juna-asemien,
Prisman ja muiden keskeisten paikkojen välillä? Kävely Prismasta bussipysäkille
tulee helpottumaan, kun väliin rakennettaan laaja kävelyaukio.
Olisiko tarpeen rakentaa bussikaista ostarilta Prismalle asti? Bussivuorojen lisääminen ei välttämättä auta, koska bussitkin jumittavat samassa ruuhkassa. Kannattaa kuitenkin ensin katsoa, miten liittymien parantaminen vaikuttaa tilanteeseen. Jos ruuhkat edelleen jatkuvat ja pahenevat, bussikaistan rakentaminen voi olla perusteltua.
Entä voisiko autolla käydä kaupassa muina aikoina kuin
perjantai-iltaisin? Kauppa voisi olla tässä itse aktiivinen tarjoamalla etuja muina
aikoina kuin perjantaisin kaupassa kävijöille. Ajallisesti tasaisempi
asiakasjakauma olisi kaupankin kannalta parempi. Kaupunginosamme muiden kauppojen suosiminen
tasaisi liikennettä katuverkolla, kun kaikki eivät matkaa samaan kauppaan
samaan aikaan.
Liikenneryhmän mielestä ruuhkaongelmien ratkaiseminen lähtee
ennen kaikkea Prisman edustalla olevasta kiertoliittymästä, johon on onneksi
odotettavissa parannusta. Nähdäksemme ratkaisuna ruuhkaongelmaan pitäisi nähdä yhä
enemmän joukkoliikenteen kehittäminen sen lisäksi, että mietitään, mihin
kasvava autoliikenne saada mahtumaan.
Tässä nyt maksetaan autokaupungin hintaa. Kannelmäen mega-automarket on todellakin suuren mittakaavan virhe. Sen aiheuttama autoralli ei todellakaan tee elinympäristöstämme miellyttävämpää.
VastaaPoistaHämeentien välityskyvyllä ei ole mitään merkitystä, koska pullonkaulat ovat muualla. Eikä bulevardi sitä ainakaan huononna.
VastaaPoistaRahoitusrealistisia vaihtoehtoja on kaksi: ruuhkien hyväksyminen tai ruuhkamaksut. Ruuhkista eroon pyrkiminen kaistoja, ramppeja, liittymiä jne rakentamalla maksaa kymmeniä, satoja miljoonia joita ei ole eikä tule. Lisäksi maan tolkuton uhraaminen liikennerakentamiselle melualueineen kaikkineen pahentaa asuntopulaa entisestään nostaen asumisen jo valmiiksi huimaa hintaa muuhun maahan verrattuna puhumattakaan siitä, kuinka epäviihtyisää kaupunkia sillä saadaan aikaan.
VastaaPoistaBulevardisointi tiheämpine katuverkkoineen voi nostaa välityskykyä kun kaikkea liikennettä ei survota väkisin pariin risteykseen.
Näyttelijäntien nopeusrajoituksen laskeminen 30km/h ja sen kaventaminen esim. kadunvarsipysäköinnin, puu-istutusten, leveämpien kävelykatujen ja/tai pyöräteiden avulla vähentäisi houkutusta läpiajoon. Kapasiteetti pysyisi kuitenkin samana, ruuhkien vähetessä peräti nousisi. Liikennesuunnittelussa tarvitaan myös psykologista silmää. Nopeusrajoitusten laskeminen parantaisi myös turvallisuutta.