Julkaistu: Haagalainen 4/2012
Pohjois-Haagan ja
Lassilan asukkaiden liikenneryhmä on syksyn aikana tunnistanut kuusi kävelyn ja
pyöräilyn pääreittiä ja niiden kehittämiskohteita. Reittejä on tarkasteltu
viitoituksen, valaistuksen, kunnossapidon ja reittien jatkuvuuden osalta. Reittien
olisi hyvä erottua maastossa selkeinä pääväylinä. Tältä pohjalta voisi
toteuttaa keskeisille paikoille sijoitettavan opaskartan.
Ostarilta asemalle ja
Lassilaan
Yksi reiteistä, ”oranssi reitti”, kulkee Pirkkolasta, Ida Aalbergin
ja Runar Schildtin puistojen kautta Pohjois-Haagan asemalle ja Lassilaan sekä
sieltä edelleen Kannelmäen suuntaan. Reitin varrella on tunnistettu yhdeksän
kehitettävää kohtaa. Viitoitusta pitäisi parantaa erityisesti Pohjois-Haagan
asemalla ja Runar Schildtin puiston molemmissa päissä. Lisättävistä viitoista
on jätetty ehdotukset rakennusvirastolle.
Käytävät tulisi risteys- ja liittymäkohdissa rakenteellisesti
linjata siten, että pääreitti hahmottuu selkeänä ja jatkuvana. Tämä on tärkeää
erityisesti Runar Schildtin puiston molemmissa päissä. Asemalla ja
Näyttelijäntien ylityksessä on esitetty parannuksia, jotka ohjaavat pyöräilijän
selkeästi ajoradalle esimerkiksi pyörätien jatkeelta tai kevyen liikenteen
väylän päättyessä.
Liikenneryhmä on lisäksi keskustellut
rakennusviraston kanssa puistokäytävien linjaamisesta Ida Aalbergin puiston
kunnostuksen yhteydessä ”oranssin reitin” hahmottumiseksi. Puiston
kunnostustyöt pyritään aloittamaan kesällä 2012. Helsingin Energian
kanssa on keskusteltu Runar Schildtin valaistuksesta. Valaistusta on tarkoitus
parantaa ensi syksyyn mennessä.
Talvikunnossapidossa
ongelmia
Runar Schildtin puistokäytävä on periaatteessa luokiteltu
arkisin klo 8.00 mennessä aurattavaksi, mutta käytännössä näin ei ole kovin
usein tapahtunut. Lisäksi puistokäytävä muuttuu usein vaarallisen liukkaaksi,
kun auraamatta jätetty sohjo jäätyy.
Liikenneryhmä tapaa kunnossapidosta vastaavia henkilöitä tammikuun
lopussa. Tarkoitus on keskustella mahdollisuuksista tilanteen korjaamiseksi ja
siitä, voisivatko kävelyn ja pyöräilyn pääreitit olla kauttaaltaan
talvikunnossapidettäviä.
Kehitysehdotuksia
esteettömyyteen iäkkäiden ja lasten näkökulmasta kaivataan!
Suoraa ja esteetöntä kulkua Ohjaajantieltä Runar Schildtin
puistoon ja asemalle voisi helpottaa loivemman yhteyden lisääminen
Tolarintieltä lähtevään jyrkkään mäkeen. Liikenneryhmä toivoo lisää vinkkejä
reittien esteettömyyden kehittämiseksi. Eri kaupunginosissa on suunniteltu
iäkkäille sopivia esteettömiä reittejä. Voitaisiinko Pohjois-Haagassakin tehdä
tällaisia? Ideoita kannattaa jättää esimerkiksi Pohjois-Haagan kirjastolla ja
Hakavuoren kirkolla nyt sijaitseviin liikenneryhmän idealaatikoihin.
Toivomme kehitysehdotuksia myös lapsiperheiltä. Onko koulureittien
varrella vaarallisia tienylityksiä? Miten sujuu kulku päiväkotiin?
Liikenneryhmä haluaisi tunnistaa ne suojatiet, joihin korotusten ja
keskisaarekkeiden rakentaminen tulisi kohdentaa turvallisuuden parantamiseksi.
Muitakin turvallisuutta parantavia ratkaisuja voi olla.
Ruuhkiin tartutaan
seuraavaksi
”Prisman ruuhkat” Näyttelijäntiellä perjantai-iltaisin
puhuttavat paljon. Vuoropuhelu Prisman ympärille rakentuvan kauppakeskuksen
kanssa on aloitettu. Prisma on tärkeä kohde myös kävelyn ja pyöräilyn kannalta,
ja reittien kehittäminen voisi houkutella useammankin ”arkiliikkujaksi”. Ruuhka-
ja läpiajoliikenne ‑teemaan liikenneryhmä tarttuu kevään aikana.
Tarkempaa tietoa kävelyn ja pyöräilyn pääreiteistä ja
kehitysehdotuksista löytyy Pohjois-Haagan kotisivuilta.
Lisäksi Hakavuoren kirkolla ja Pohjois-Haagan kirjastossa on idealaatikkojen
luona näytillä tämänhetkiset kehitysehdotukset kahden reitin osalta. Työ jatkuu
ja asukkaiden kommentteja kaivataan!
Pyöräilijöille pitäisi ehdottomasti saada oma "raitti" Schildtin puiston nykyisen kävelyreitin lisäksi. Kahden pienen pyöräilevän lapsen kanssa kulkeminen puistossa on aivan kamlalaa kun pyöriä suhaa kovaa vauhtia ohi.
VastaaPoista